Het einde van het seizoen, dat betekent niet alleen een nieuwe teamindeling. Ook het bestuur krijgt dan soms een nieuwe indeling. Gedurende het seizoen besloot Ferry Reijs al te stoppen en tijdens de laatste ALV werd er afscheid genomen van Sjoerd Cnossen en André Schonewille. Na afloop van het seizoen stopt ook Nadine Knol in het bestuur. Gelukkig zijn er ook al nieuwe gezichten begonnen! Zo startten Maikel Nijstad, Nicole Smits en Sabine Zantingh aan een nieuwe uitdaging. In dit artikel lees je alles over de bestuurswisselingen.
Sjoerd Cnossen zwaait af als bestuurder na 12 jaar
Iedere bestuurder heeft in principe een bestuurstermijn van drie jaar. Deze mag je twee keer verlengen met opnieuw drie jaar. Wanneer er na afloop van die derde termijn geen kandidaten voor de functie zijn, mag deze met toestemming van de ALV nog eenmaal verlengd worden. Twaalf jaar is dus echt wel de uiterste termijn. We zijn Sjoerd als club dan ook ontzettend dankbaar dat hij zich twaalf jaar lang met zoveel tijd en passie heeft ingezet voor het Algemeen Bestuur en de Wedstrijdcommissie.
In zijn rol als voorzitter van de Wedstrijdcommissie zorgde hij er ieder jaar voor dat alles rondom de wedstrijden goed draaide. Zeker in de coronajaren was dat soms een hele opgave. Maar het werken met een stabiele commissie is volgens Sjoerd het halve werk. Ook was (en is) het een uitdaging om iedere keer weer voldoende scheidsrechters te vinden, zeker om buiten de hal te fluiten. Vandaar dat Sjoerd zich hier zelf ook voor inzette, waardoor hij naast zijn tijd in de eigen hal, ook nog bijna wekelijks naar een andere hal mocht om te fluiten. Daarnaast was de WC vaak een klein clubje mensen, maar iedere keer lukte het weer om op zaterdag voldoende mensen in de hal te hebben om alles te regelen.
Als bestuurder kunnen we wel zeggen dat Sjoerd de meest ervaren persoon in het bestuur was de afgelopen jaren. Dit was voor het vrij nieuwe bestuur in 2019 ontzettend prettig. Sjoerd stond altijd klaar met advies en was niet bang voor een kritische noot. Sjoerd begon zelf ook onervaren en leerde veel van o.a. Gerrit Schraa, Anton Benjamins en Klaas van der Heide. Hij heeft tijdens die twaalf jaar ook genoeg meegemaakt, waaronder zelfs het bijna hebben van een tekort in het bestuur. Gelukkig is daar sinds 2019 geen sprake meer van. Sjoerd laat het bestuur dan ook met een gerust hart achter en we hebben er alle vertrouwen in dat zijn opvolger, Maikel Nijstad, zijn taken op de juiste manier voortzet. Sjoerd zal zelf actief blijven als wedstrijdsecretaris in de Wedstrijdcommissie, waardoor zijn kennis niet verloren gaat.
Sjoerd: “Ik geniet ervan als ik op een reguliere wedstrijdzaterdag door de hal heen loop en alle wedstrijden zijn bezig. Alle velden zijn opgebouwd, de teams, scheidsrechter en tellers zijn aanwezig en het publiek zit op de tribunes. Het is een voldaan gevoel dat alles dan loopt. Met in je achterhoofd de gedachte dat we als bestuur en commissie het toch allemaal weer geregeld hebben achter de schermen.”
André Schonewille geeft het stokje door
In de ALV van mei 2019 startte André Schonewille als voorzitter van de Technische Commissie. Hij was één van de mensen die bereid werd gevonden in het bestuur deel te nemen omdat er anders een tekort in het bestuur zou ontstaan zoals eerder aangegeven. De rol in de TC paste André goed omdat hij zelf ontzettend veel ervaring op het gebied van volleybal heeft. Ook was hij actief als trainer. Die kennis nam hij mee.
Het waren niet de makkelijkste jaren. Er waren veel wisselingen in de commissie, het bleek steeds lastiger voldoende trainers te vinden en dan kwam ook nog eens corona voorbij. Ondanks alles zette André zich volop in. Naast zijn voorzittersrol nam hij ook andere taken op zich, zoals hoofdtrainer bij de mini’s en trainer van twee damesteams. Toen er geen materiaalman meer was pakte hij dat er ook bij op. Vorig jaar gaf hij al aan te willen stoppen als voorzitter, maar bleef aan als ‘interimmer’ tot er een nieuw persoon gevonden was. We kunnen wel stellen dat André ontzettend veel tijd in de club heeft gestoken de afgelopen jaren en daar zijn we hem dan ook erg dankbaar voor.
André blijft betrokken binnen de club als materiaalbeheerder. Daarnaast zit zijn gezin nog steeds op volleybal, dus we gaan hem zeker blijven zien in de hal.
Minicommissie als onderdeel van het bestuur
Afgelopen ALV benoemde Arnold het al even. We hebben als bestuur en TC besloten dat de Minicommissie een zelfstandige commissie wordt en niet meer onder de TC valt. Dit betekent dan ook dat de commissie vertegenwoordigd wordt in het Algemeen Bestuur. De “nieuwe” Minicommissie wordt nog steeds geleid door voorzitter Sabine Zantingh, zij neemt dan ook plaats in het bestuur.
Sabine is al een aantal jaren actief binnen de minicommissie. Haar kinderen zitten op volleybal en zo kwam van het een het ander.
Op het gebied van technische ontwikkeling bij kinderen en het opleiden van trainers blijft de Minicommissie nauw samenwerken met de Technische Commissie. Het eerste doel is om de organisatie rondom onze mini’s goed neer te zetten en een solide basis te creëren voor de toekomst.
We heten Sabine van harte welkom in het bestuur en wensen haar veel succes!
Maikel Nijstad vervangt Sjoerd Cnossen als Voorzitter Wedstrijdcommissie
Maikel Nijstad is de nieuwe voorzitter van de Wedstrijdcommissie. Hij zit zelf alweer vier jaar in de commissie. Daarbij hield hij zich met name bezig met de planning voor de zaaldiensten op de thuisdagen en de coördinatie van scheidsrechters. Maikel is er dus zeker klaar voor om de rol van Sjoerd over te nemen.
Welkom in het Algemeen Bestuur Maikel en veel succes!
Nicole Smits nieuwe Voorzitter Technische Commissie
Ook Nicole is een nieuw gezicht in het bestuur. Zij besloot tijdens haar eerste jaar in de TC dat zij misschien wel de persoon was om interim voorzitter André te vervangen. Nicole loopt al ruim 20 jaar rond binnen de club, eerst als speelster en nu als moeder van twee mini’s. Nicole: “Ik heb erg veel zin in het vervullen van deze taak en hoop, samen met de commissieleden, op een fijn nieuw seizoen. Ik ben regelmatig in de hal, dus kom vooral bij me met vragen.”
Veel succes gewenst Nicole, welkom in het Algemeen Bestuur!
Vacature: Voorzitter Marketingcommissie
Helaas heeft Nadine Knol aangegeven te stoppen met haar rol als voorzitter van de Marketingcommissie. “Na 4 jaar deze positie te hebben ingevuld ben ik erachter gekomen dat deze rol mij niet voldoende energie meer geeft. Ik wil me wel graag op een andere manier blijven inzetten voor de club. Ik heb enorm veel geleerd de afgelopen jaren en ben trots op hoe we dingen voor elkaar hebben gekregen. Ik hoop dat er snel een nieuwe voorzitter opstaat die de MC verder brengt.”
We danken Nadine voor haar inzet. Dat betekent wel dat er op dit moment een vacature Voorzitter Marketingcommissie is. Als voorzitter leid je eens in de zes weken de vergadering van de MC en zorg je dat de commissie volledig is, dus dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Onder de MC vallen onder meer de onderdelen kleding, sponsoring, acties en de website, social media en PR. Een commissie waar veel gebeurt dus. Daarnaast ben je de afgevaardigde in het Algemeen Bestuur, waarmee je eens in de 4 weken vergadert over het wel en wee van de vereniging.
Ben jij de juiste persoon om in deze rol aan de slag te gaan? Neem dan contact op met Arnold Heerts (voorzitter@olhaco.nl)! Heb je vragen over deze rol? Neem dan gerust contact op met Nadine (marketing@olhaco.nl).
Voldoende vaste gezichten die blijven
Dit alles bij elkaar betekent dat er ook een aantal vaste gezichten gewoon in het bestuur blijven. Zo gaat Arnold Heerts door als voorzitter van de club. Daarbij is ook zijn rechterhand, secretaris Kim van Eck weer van de partij. Als Arnold er een keer niet bij kan zijn is er geen paniek, want dan kan vicevoorzitter Hedzer Noorderhaven gewoon voor hem waarnemen. Ook voor onze financiële positie hoeven we niet te vrezen, René Schonewille is er gewoon weer bij aan de start van het seizoen. Als laatste is ook onze voorzitter van de Kantine Commissie (ook wel “kantinebaas” genoemd) weer present! Het bestuur hoopt snel iemand te vinden voor de positie van Nadine zodat ze weer compleet aan het nieuwe seizoen kunnen beginnen.
Heb je ideeën of wil je eens in gesprek met het bestuur? Neem gerust contact op via secretaris@olhaco.nl, of rechtstreeks met voorzitter Arnold (voorzitter@olhaco.nl).
Het bestuur wenst iedereen een fijne zomer en tot volgend seizoen!